Sko

Skoen er det vigtigste udstyr i squash af to årsager. For det første er squashskoen nøglen til forebyggelse af skader i en sport, der belaster særligt fødder, knæ og ryg. For det andet forbedrer en ordentlig sko dine bevægelser på banen og dermed også din præstation.

En ekstremt god stødabsorbering og en lige så god stabilitet er nøgleord for en squashsko. Behovet for stødabsorberingen er affødt af de mange situationer, hvor du kommer med hele din kropsvægt på ét ben. Her er det ofte hælen, du træder ned på, hvorfor du skal have særligt god støtte i dette område af skoen. I den forbindelse er affjedringen ude ved forfoden også en vigtig egenskab, da den letter de utallige start-stop-bevægelser, du kommer ud for, når du sætter af.

Samtidig er det afgørende med en god stabilitet i skoen. Årsagen hertil er, at størstedelen af dine bevægelser på squashbanen er sidelæns, hvorfor stabiliteten er essentiel for at give din fod tilstrækkelig støtte. Desuden skal skoen sidde tæt til din fod, så du undgår at glide i den, da den også vil udvide sig lidt i bredden, når du spiller den til. Vær derfor opmærksom på, at skoen skal sidde tættere til foden end dine hverdagssko, og du skal ikke have ret meget plads fra dine tæer og ud til snuden af skoen. En squashskos pasform er kort sagt ekstremt vigtig, så prøv altid skoen, inden du køber den.

Er du lige startet, og har ikke lyst til at investere en formue, kan du få en squashsko for mindre end 400 kr., mens du for omkring 1.000 kr. kan få de bedste. Hvis du bare ønsker at prøve sporten, og du er usikker på, om du vil fortsætte, er sko fra håndbold og badminton brugbare til en start. En sko fremstillet decideret til squash er dog klart at foretrække, da belastningen er anderledes i forhold til andre sportsgrene. Løbesko er eksempelvis bandlyst på en squashbane og simpelthen det værste, du kan spille i, da de reelt giver dig lige det modsatte af, hvad du har behov for. Med en løbesko får du god plads ude ved forfoden, og du får en sko beregnet til at bevæge dig ligeud over lange distancer. Almindelige kondisko og den indendørs klassiker, Adidas Spezial, er også dårlige på squashbanen, da stødabsorberingen i hælen slet ikke kan modstå belastningen i squash.

Hvad angår en squashskos holdbarhed, slides dine sko relativt hårdt sammenlignet med andre sportsgrene. Derfor bør du også jævnligt tjekke især hælen for, om der er tilstrækkelig med stødabsorbering. Hvis hælen på indersiden af din sko er helt stiv og hård, er det et tydeligt tegn på, at stødabsorberingen er slidt ned. Spiller du squash flere gange om ugen, er det derfor en god idé at skifte til et nyt par sko en gang om året. Du kan i øvrigt forlænge levetiden for dine squashsko ved ikke bare at lade dem ligge i tasken efter spil, men derimod give dem noget luft, så de kan tørre helt efter brug.